fbpx

Önsegítő technikák: lelki napló

//Önsegítő technikák: lelki napló

Önsegítő technikák: lelki napló

Minden problémára, ami felmerül az életedben, a

Önsegítő technikák: lelki napló

megoldást is magadban hordozod. Ezt a megoldást azonban sokszor nagyon nehéz észrevenni, felismerni, talán éppen azért, mert ott van az orrod előtt – mint amikor annyira közel tartasz egy fotót a szemedhez, hogy elmosódnak rajta az alakok, és nem tudod kivenni, valójában kik is vannak a képen. Léteznek olyan egyszerű módszerek, amelyek segítségével egyedül is megtalálhatod a megfelelő távolságot, és vele együtt a megoldást. Az egyik ilyen technika a lelki napló írása.

Vigyázni kell a gondolatainkra, mert nagyon könnyen elillannak. A jelenben sokszor azt gondoljuk, hogy egy-egy érzésünkre, gondolatunkra mindig emlékezni fogunk, mert az adott pillanatban nagyon erősnek érezzük, de ez sokszor csak hiú ábránd. Ezek az érzések, benyomások, gondolatok ugyanúgy szertefoszlanak, mint az álmok. Ha nem rögzítjük őket valamilyen módon, visszacsúsznak a tudat felszíne alá, ahonnan nagyon nehéz újra előhívni őket. Pedig az érzések és a gondolatok valódi kincsek, amelyeket meg kell becsülnöd, mint a meglelt aranyrögöket.

Ennek a megbecsülésnek az egyik módja a lelki napló, amelybe nem konkrét eseményeket rögzítünk, hanem a gondolatainkat, érzéseinket vagy éppen álmainkat. Nem is kell feltétlenül szavakba öntened a benned kavargó érzéseket, rajzolhatsz vagy más módon is készíthetsz lenyomatot arról a pillanatról – a lényeg, hogy valamilyen módon őrizd meg későbbi önmagad számára, hogy vissza tudj nyúlni hozzá, fel tudd idézni, mert lehet, hogy tegnap még tudtad a megoldást arra a problémára, amivel csak holnap fogsz szembesülni.

Az írás azért is segít, mert ahhoz, hogy megfogalmazzunk valamit, óhatatlanul is el kell távolodnunk tőle egy kicsit, mint a példában említett fényképtől, és sokszor éppen ez a távolság adja meg azt az új nézőpontot, ahonnan a megoldhatatlan is megoldhatóvá válik. A napló másik nagy ajándéka, hogy visszalapozva benne, figyelemmel kísérheted saját lelki fejlődésed történetét, ráismerhetsz mintázatokra a viselkedésedben, esetleg beazonosíthatod a benned rögzült meggyőződések eredetét.

A segítő munka során rendszeresen alkalmazom ezt a módszert. Akivel több alkalommal is beszélgetek, azt meg szoktam kérni, hogy vezessen lelki naplót, és ha két beszélgetés között eszébe jut valami, amit jó lenne elmondani, azt jegyezze fel, ne vesszen kárba az az értékes gondolat, mert biztosan okkal villant be.

Jómagam lassan 20 éve vezetek ilyen lelki naplót. Azon az autogén tréningen kezdtem el, ami elindított az önismereti úton. Mostanra sok füzetet teleírtam, ezért tapasztalatból mondhatom, mekkora segítséget tud jelenteni. Egyfajta jegyzőkönyvként is működött számomra, ebbe vezettem nyomozásomat, amikor a születésemmel és a gyerekkorommal kapcsolatos információk után kutattam. A naplóba rögzítettem szüleim és más rokonaim „tanúvallomásait”, összehasonlítva a saját emlékeimmel, benyomásaimmal azokról az évekről.

De nem csak a múlt megismerésében segít ez a technika, hanem a jelen nehézségeinek leküzdésében is. Egy-egy lelkileg intenzív nap után nagyon izgalmas, hogy milyen álmok látogatják meg az embert. Érdemes feljegyezni őket ebbe a naplóba, mert az álmok különösen hajlamosak gyorsan semmivé foszlani. Az álmok azért is érdekesek, mert sokszor előfordul, hogy csak később nyernek értelmet. Erre az értelemre azonban csak akkor van esélyünk rátalálni, ha valahol rögzítve van az álom – könnyebb fellapozni egy naplóban, mint a tudatalatti útvesztőjében bolyongani, hogy rátaláljunk.

By | 2021-02-21T09:03:20+00:00 február 21st, 2021|Cikk|0 Comments